Vooruit plannen om paniek aanvallen te voorkomen

Voorbereiden op bekende triggers en stresssituaties kan helpen.
Wij bij Gouda Depsycholoog.nl hebben een lijst samengesteld over hoe je paniekaanvallen kunt voorkomen.

Wat aan de situatie zorgt voor de angst gevoelens? Als het vliegen is, bijvoorbeeld, praat dan met een vriend die van vliegen houdt en vraag waarom ze dat zo leuk vinden. Zoek bemoediging van een stewardess.

Andere methodes die mensen nuttig vinden:

Zoek manieren om jezelf af te leiden, zoals muziek, films, puzzels of praten met vrienden.
Kleed jezelf in lagen of neem een draagbare ventilator mee om oververhitting te voorkomen.
Hou water in de buurt om gehydrateerd te blijven en koel.
Herhaal bevestigende teksten of mantra’s in je hoofd, zoals “ik ben veilig”, “ik kan dit aan” of “dit is zo voorbij.”
Eet gezond
Eet regelmatig om een normaal bloedsuikerniveau te behouden. Lage bloedsuiker kan bijdragen aan paniek symptomen.
Een gezond dieet houd in:
Ga niet langer dan 4 uur zonder voedsel
Corrigeer tekortkomingen in je dieet
Voorkom het gebruik van cafeïne en alcohol, want deze kunnen paniek aanvallen triggeren of verergeren.
Voorkom de onderliggende oorzaak.
Bezoek een arts voor onderzoek en om eventuele medische oorzaken aan te pakken. Astma en hartaandoeningen kunnen leiden tot paniek aanvallen.

Vind je het moeilijk om een arts te bezoeken, vraag dan een vriend of familielid mee voor ondersteuning, ga op zoek naar een persoonlijke, professionele familie arts.

Rokers die leiden aan paniek aanvallen moeten stoppen met roken omdat deze bijdraagt aan paniek. Het lijkt er op dat roken kalmeert, maar nicotine werkt stimulerend en maakt langdurige angsten erger.

Complementaire en alternatieve geneesmiddel 
Er is een groeiende interesse in alternatieve geneesmiddel in de Verenigde Staten, voor zowel medische als angst gerelateerde aandoeningen. Acupunctuur, aromatherapie en kruiden kunnen effectieve aanvullende methodes zijn om de paniek te beheersen.

Geneesmiddel
Geneesmiddel moet niet de eerste methode zijn om angst voor paniek symptomen te beheersen. Alleen als andere methodes niet helpen, zijn sommige geneesmiddels succesvol bij het beheersen van paniek aanvallen. Dit zijn onder andere benzodiazepines en selectieve serotonine inname inhibitors (SSRIs).

Conclusie
Het kalmeren van paniek aanval symptomen is meer afhankelijk van een sterk bemoedigend ondersteuningsnetwerk dan van medische behandeling.

Paniek aanvallen komen veel voor bij miljoenen mensen over de hele wereld. Ze kunnen beangstigend zijn, maar zijn niet levensbedreigend en kunnen met succes behandeld worden.

Psycholoog Gouda Depscycholoog.nl

https://www.depsycholoog.nl/Gouda/