Bedrijfsfotografie

Bedrijfsfotografie is een tak van fotografie die gebruikt wordt voor de bevordering van de naamsbekendheid van het merk, en de promotie en verkoop van producten en diensten van een bedrijf. Bedrijven gebruiken ook bedrijfsfotografen voor het documenteren van sociale evenementen en het maken van visuele inhoud voor interne en externe nieuwsbrieven, kwartaalverslagen en marketing materialen. Het belangrijkste doel van bedrijfsfotografie in Zwolle en daarbuiten is het verkopen en bij te dragen aan het bouwen van een merk. Bedrijfsfotografen werken dus altijd met de marketing communicatie doelstellingen van hun zakelijke klanten in het achterhoofd.

Bedrijfsfotografie Zwolle

Bedrijven kunnen foto’s van landschappen en natuur gebruiken, dieren, gebouwen of andere voorzieningen om hun merken te ondersteunen, hun producten verkopen en zich te onderscheiden van hun concurrenten. Maar ook portret- en profielfoto’s vormen een belangrijk onderdeel van zakelijke fotografie. Bedrijfsfotografie laat zich daarom niet vatten in 1 enkele discipliene van de fotografie. Creativiteit en innovatie zijn de sleutels tot differentiatie en potentiële verkoop, dat is waarom bedrijven fotografie toevoegen aan hun marketing en reclame-inspanningen. 

Veel bedrijfsfotografen nemen foto’s van gebeurtenissen en evenementen, van werknemers en conventies voor het interne nieuwsbrieven, kwartaalrapporten, websites en marketingdocumenten. Zakelijke fotografie, beperkt niet tot reclame- en productfotografie voor de verkoop van producten en diensten. Het gaat om de verpakking van het bedrijf, zodat het merk vooruit kan en gedijen.

Hoewel het effect van de moderne (=lees mobiele) technologie voor veel professionele fotografen wellicht discutabel is, is één aspect van onze gedigitaliseerde leven waaruit een bedrijfs fotograaf de vruchten kan plukken: sociale netwerken groeien in de zakelijke wereld en derhalve is er een groeiende behoefte aan het zakelijke portret of profielfoto voor sociale netwerken als LinkeIn en Twitter. Iedereen met immers een goed beeld hebben van zichzelf voor bij hun blog, nieuwsbrief, persberichten, bedrijfswebsite of netwerk pagina.

In het verleden betekende bedrijfsfotografie vooral het fotograferen van handdrukken door lachende professionals in zakelijke kleding. Hoewel veel bedrijven inmiddels van deze look afgeweken zijn, komt deze stijl van corporate fotografie nog steeds voor in overvloed. Tijden veranderen gelukkig. Klanten verwachten nu net zo veel persoonlijkheid en uniciteit als dat ze professionaliteit verwachten. Bedrijven die zich hiervan bewust zijn maken gebruik van specifiek voor hen gemaakte foto’s (in tegenstelling tot z.g. stock foto’s) om de persoonlijkheid van de hun onderneming en van hun werknemers te vangen. Ze doen dit door te werken met een creatieve bedrijfs fotograaf zoals Fotostudio Zwolle.

Hier nog even een paar dingen die u overwegen moet wanneer u er aan denkt uw bedrijfsfotografie te professionaliseren.

PROFIELFOTO’S

Zoals gezegd zijn profielfoto’s zijn uitermate belangrijk, maar kijk even rond op socuiale netwerken en in brochures en je ziet steeds weer die zelfde saaie pose: een driekwart weergave van de persoon van ongeveer borst-niveau met een effen achtergrond (meestal wit, grijs of blauw). Terwijl sommigen zullen beweren zullen dat de cultuur van bepaalde soorten bedrijven, zoals advocatenkantoren, deze meer traditionele stijl vereist, is het mogelijk om de traditionele look met de meer moderne te combineren.

Een natuurlijke houding kan op een foto helemaal verkeerd uitpakken. Een wat meer gewaagd camerastandpunt en compositie maakt het net allemaal wat spannender. En als het bedrijf niet te traditioneel is, kan een meer moderne en creatieve look perfect. Die look kan bestaan uit unieke hoeken, ontspannen expressie, of wellicht shots van werknemers op het werk (maar maak het niet te rommelig). Voor profielfoto’s is het belangrijk dat ze passen bij het soort bedrijf en dat de foto’s een goede eerste indruk maken.

TEAM FOTO ‘S

Team foto’s komen vaak in de zakelijke fotografie en zijn een geweldige manier om te pronken met het bedrijf als geheel. Nadeel is natuurlijk dat door natuurlijk verloop een teamfoto regelmatig vervangen moet worden.
Een andere manier om te pronken met de persoonlijkheid en de cultuur van een bedrijf is gebruik te maken van niet-traditionele locaties voor de fotografie. In plaats van onder het bedrijfslogo, denk eens aan een teamfoto bij een sportevenement of aan het einde van de tafeltennistafel?

VERMIJDT CLICHES

Zoals al eerder gezegd, zie je heleboel cliches terugkomen in corporate stockfotografie. De gebruikelijke beelden zijn eenvoudig te vinden en te kopen, en dat is waarom zo veel bedrijven er gebruik van maken. Het probleem is dat ze clichématig zijn en afgezaagd.

 

Als u echt uw bedrijf door middel van fotografie wilt vertegenwoordigen, dan zijn hier enkele tips om deze clichés te voorkomen:

  • twee handen schudden om te insinueren dat een deal wordt gemaakt
  • overdreven gedwongen diversiteit in de foto’s (de diversiteit is al groot, maar stel het bedrijf niet verkeerd voor)
  • een vrouw die lacht met een headset “klaar en wachtend” op de te nemen telefoontjes
  • twee mensen in zakelijke kleding handen schudden terwijl ze glimlachen naar de camera
  • een groep medewerkers rond een conferentietafel die glimlachen bij cirkeldiagrammen
  • de foto van de “boyband” met één belangrijkste persoon op de voorgrond met de armen gekruisd met zijn collega’s klaar op de achtergrong als back-up
  • groepsfoto’s waar alle medewerkers in een lijn naast elkaar staan
  • het super cheesy shot van een team high-fiving naar elkaar

Creatieve bedrijfsfotografie zal een bedrijf het beste weergeven en uw bereidheid om weg te stappen van de saaie paltgelopen wegen is de juist stap. 

https://www.vincenthartmanfotografie.nl/bedrijfsfotografie